Inwoners en ondernemers ervaren optimale dienstverlening, waarbij we gebruik maken van moderne ICT-voorzieningen. Daarbij is het van belang dat inwoners en ondernemers ons makkelijk kunnen vinden en snel worden geholpen, in toenemende mate digitaal. En dat zij de ruimte krijgen voor het nemen van initiatieven en voor het opzetten en door-ontwikkelen van ondernemingen. Dat vereist van ons inlevingsvermogen, passende regels en het leveren van maatwerk. De Kernbegrippen uit de visie op dienstverlening (2015) zijn gastvrij en op maat. De doorgaande wereldwijde verstedelijking zorgt voor nieuwe opgaven en kansen. Daarnaast ontstaan er nieuwe ICT gerelateerde technologieën. Deze samen zorgen voor een energieke samenleving die zelf aan de slag gaat met actuele opgaven. Slimme inzet van technologie maakt de stad duurzamer, bereikbaarder, veiliger en leefbaarder. We zijn aan de slag gegaan om van Zwolle een Smart City te maken. SmartZwolle verbindt inwoners, bedrijven, onderwijs en gemeente zodat zij met informatietechnologie en data gezamenlijk opgaven kunnen aanpakken. Zwolle pakt twee opgaven op: de gastvrije binnenstad en de klimaat actieve stad (City Deal). Met Open data (herbruikbare openbare (overheids-)informatie) krijgen inwoners de kans hun betrokkenheid om te zetten in concrete acties. Er wordt nieuwe economische activiteit gestimuleerd als er meer data open beschikbaar gesteld wordt. Zo kunnen vernieuwende digitale diensten ontstaan. Zwolle heeft inmiddels een open data portaal. Persoonsgegevens zijn nooit Open Data. |